Er zijn concrete plannen voor een nieuw overslagcentrum voor boodschappen en pakketten op bedrijventerrein Voorst in Zwolle.
Hier kunnen supermarkten en pakketvervoerders hun vrachtwagens legen, waarna de bezorger op een fiets of met een busje het laatste stuk naar de klant rijdt en alles in één keer bezorgt. Zwolle mikt voor de komende jaren op meer van dit soort hubs rond de stad.
Het plan dat er nu ligt komt van Jansen Vastgoed. De ontwikkelaar kocht vorige week de voormalige fotostudio van webwinkel Wehkamp aan de Punterweg en gaat de bestaande gebouwen nog dit voorjaar slopen. ,,Of we daarna zelf zo’n crossdock bouwen of de kavel verkopen aan een andere partij, dat is nog onderwerp van gesprek’’, zegt Gerrit Jansen van Jansen Vastgoed.
Hij benadrukt dat door het hele land steeds meer vraag is naar dit soort kleine distributiecentra voor ‘de laatste mijl’. ,,Supermarkt Jumbo is bijvoorbeeld nadrukkelijk op zoek naar deze locaties’’, noemt Jansen als voorbeeld. De supermarkt deelt in Amsterdam al een soortgelijke hub met onder andere koeriersdienst GLS.
Meerdere in Zwolle
De gemeente Zwolle koerst in haar toekomstplannen op een aantal van dit soort hubs rond de stad. Ze moeten de verkeersbewegingen in Zwolle flink doen verminderen, doordat één bezorgauto in een keer alle bestelde goederen op een adres aflevert. Denk aan koffiebonen, postpakketten en fruit voor een kantoorgebouw.
Er wordt ook al mee geëxperimenteerd. Koeriersbedrijf Cycloon sloeg in Stadshagen onlangs de handen ineen met supermarkt Jumbo, om vanuit een gezamenlijke ruimte pakketten en boodschappen door de wijk te verspreiden. Afgelopen jaar zou bij verhuisbedrijf UTS Hersevoort op bedrijventerrein Marslanden een Zwolse vestiging van SimplyMile in gebruik worden genomen. Dat is niet doorgegaan vanwege de coronacrisis.
Vastgoedontwikkelaar Jansen heeft alle vertrouwen in een snelle ingebruikname van het nieuwe distributiecentrum op Voorst. ,,Ik ga ervan uit dat het nog dit jaar in gebruik kan worden genomen. Een concept als dit is vrij eenvoudig te bouwen. Je hebt bij wijze van spreken geen verwarming nodig, omdat het een komen en gaan van auto’s is en mensen maar kort binnen aan het werk zijn’’, legt hij uit.
Beperkte ruimte
Jansen benadrukt dat de vraag naar dit soort crossdocks groot is, maar de mogelijkheden in Zwolle beperkt zijn. ,,Ook wij (Jansen Vastgoed, red.) hebben in onze portefeuille niet heel veel leegstaande ruimte waar we dit soort initiatieven een plek kunnen geven. Het is ook niet voor niets dat we de oude Wehkamp-studio’s gaan slopen. De indeling leent zich niet voor een crossdock. Het is bijvoorbeeld te laag.’’ Afgelopen jaar bood Jansen online supermarkt Picnic wel ruimte voor een Zwols distributiecentrum in de voormalige Philips-fabriek aan de Ceintuurbaan.
De ontwikkelaar houdt voor het terrein op Voorst nog een slag om de arm. ,,Komt het niet van de grond, dan kiezen we misschien wel voor een bedrijfsverzamelgebouw. Daar hebben we er al meer van neergezet en die vraag blijft. Misschien wordt het wel een combinatie.’’